Vés al contingut

Els reptes de la Mobilitat 1: Opcions de futur

Per a mi, les grans incògnites del futur en relació a la mobilitat són:

  • Com canviem els hàbits de mobilitat i transport de la ciutadania?
  • Busquem el millor per a la societat en el seu conjunt, o per a l’individu a curt termini?

Aquí us deixo alguns dels principals titulars que es van poder veure durant el Congrés Rubí Brilla 2017, sobre mobilitat sostenible:

Per canviar els hàbits de mobilitat cal conscienciació i desmentir mites

Jorge Morales, director de GeoAtlanter i membre actiu de la Plataforma por un Nuevo Modelo Energético, va sentenciar que el cotxe ha envaït les nostres ciutats i ha canviat la relació dels seus habitants, i que per revertir-ho cal posar el ciutadà al centre del sistema, eliminant les calçades a poc a poc i canviant la cultura urbana. Morales afirma que el problema són els perjudicis i que cal animar a la ciutadania al canvi d’hàbits desmentint mites. La digitalització i els vehicles autònoms compartits ens hi acabaran portant, però si volem fer el canvi abans cal valentia política.

La descarbonització del transport passa per la seva electrificació a partir de fonts renovables, prioritzant la càrrega a casa, també de dia (smart charging amb fotovoltaica).

L’espai públic és un dret de la ciutadania i ha de ser concebut com un servei públic d’accés universal per a tothom

Molt interessant l’esforç de Pontevedra, exposat per la seva tinenta d’alcaldia, Carme da Silva. Les claus del seu model són: pacificació del centre, eliminant-ne les artèries de pas, traient els aparcaments en superfície per reduir el trànsit d’agitació i prohibint les grans superfícies comercials.

Els resultats: menys velocitat, soroll i contaminació, el 80% dels nens van a l’escola a peu i es potencia el comerç local i de proximitat.

El 20% de les morts prematures de Barcelona es podrien prevenir canviant l’urbanisme de la ciutat

El Dr. Jordi Sunyer, cap del Programa de salut infantil d’IS Global, va exposar les conseqüències sobre la salut que comporta la contaminació atmosfèrica, i en particular la del trànsit, ja que és a la que es troben més exposades les persones. A causa de la seva mida, les partícules ultrafines són les més perjudicials ja que a més de l’aparell respiratori afecten l’aparell cardiovascular i fins i tot el cervell.

El vehicle híbrid forma part del mateix model d’energies fòssils

Ángel López, director de la Plataforma LIVE de Barcelona, va exposar la piràmide de mobilitat saludable on la base és ocupada per les persones (vianants), seguit del transport públic col·lectiu i la punta del vehicle privat, elèctric, però no híbrid, ja que segueix provocant contaminació local.

Les electrolineres seran per a les emergències no per carregar sempre els vehicles

Assumpta Farran, directora de l’ICAEN, va compartir una reflexió històrica de l’evolució de la infraestructura implantada per recolzar els vehicles de combustió durant el segle XX: refineries, gasolineres, etc.I va concloure que posar 400 electrolineres, tantes com ara hi ha gasolineres, és mentalitat del segle passat, i que cal portar el vehicle carregat de casa. Catalunya pretén disposar de 40 electrolineres de càrrega ràpida repartides pel territori.

Cal ser imaginatiu i trobar la alternativa de recàrrega més adequada a cadascú.

Pere Soria, responsable de l’Àrea d’energies renovables de Circutor, va exposar dues propostes: la recàrrega laboral a l’aparcament de la feina i el “canguratge industrial” per recarregar camions durant la nit en polígons industrials amb la potència contractada per les indústries.

S’ha de deixar a la gent l’oportunitat de provar i que ells mateixos valorin si el canvi és tan terrible o si fins i tot és agradable

Tant Silvia Casorrán, tècnica de Mobilitat sostenible de l’AMB com Encarna Duque, tècnica d’Empreses de l’Ajuntament de Santa Perpètua, i com Sònia Bartrés, responsable del Servei a l’empresa de l’Ajuntament de St. Quirze del Vallès, van coincidir que des de l’administració local cal facilitar que la ciutadania i les empreses puguin provar els vehicles elèctrics (bicicletes, motos, cotxes) abans de decidir si en volen un.

Els serveis amb vehicles elèctrics agafen embranzida

Damián Martín, de Cooltra, va presentar els seus diferents projectes: motos compartides, lloguer de motos a empreses i missatgeria d’última milla.

També Ricard Jornet i Arnau Vilardell van presentar la cooperativa Som Mobilitat que aposta pel canvi de mobilitat a través del vehicle elèctric compartit.

Mario Canet, cap de la unitat de nous desenvolupaments de TMB, va exposar el seu gran esforç per reinventar-se i reduir l’impacte ambiental de la seva flota, inventant fins i tot el pantògraf de recàrrega d’autobusos elèctrics.

Finalment es van presentar tres projectes interessants: bicicletes de càrrega de la mà de Jordí Galí de Som Ecologística, els mapes de punts de recàrrega Electromaps presentats per Xavier Cañadell, i el projecte solidari Bicis sense edat.

M’esperança veure que hi ha un munt de solucions sobre la taula i que cada cop som més els que ens adonem que la mobilitat és la peça clau que cal abordar.

Etiquetes 
Mobilitat